Cijela jedna “nacija brodolomaca” u neljudskim uvjetima “pluta” uz obale svijeta. Luke im ne dozvoljavaju ulazak, a kruzerske kompanije ih ne vraćaju zbog visokih troškova prijevoza kući. Na 50-tak brodova zabilježena infekcija Covidom-19, ima i preminulih, ali pomorska industrija i dalje odugovlači.
Prema AIS-u, sustavu za praćenje, preko stotinu brodova za krstarenje nalazi se uz obale Floride ili u bahamskim vodama dok su ostali kruzeri diljem obala svijeta.
Na njima, oko 100 000 članova posade, tijekom pandemije i s najmanje 50 zaraženih Covidom-19, suočeni su s nehumanim ponašanjem koje ih gotovo pretvara u zatvorenike.
Većina posade je pod karantenom, zatvorena u malim kabinama, a nekima je oduzeta i plaća. Tjeskobni su i u strahu dok čekaju na brodovima bez jasnog plana hoće li se i kako vratiti kući.
Među njima nalazi se i jedan Hrvat, doznaje Cronika.hr.
Profit iznad svega, pa i ljudskih života
Prema nekim tvrdnjama, kruzerima je ipak dozvoljen iskrcaj ali samo ukoliko čelni ljudi potpišu sporazum s američkim Centrom za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC) koji tvrtke drži odgovornim za troškove procesa repatrijacije, a što one odbijaju jer im je to preskupo i znači odgovornost.
Odgađaju proces vraćanja kako bi izbjegli troškove povratka posade kući
Industrija krstarenja, koju se s pravom kritizira kako zarađuje na sigurnosti članova posade, pravno je odgovorna za njihovo vraćanje kući. Ali tvrtke i dalje pokušavaju izbjeći troškove kupovine zrakoplovnih karata za svoju posadu i odgađaju proces vraćanja, nadajući se da će ili matične zemlje “povući” svoje građane ili će uplovljavanjem u luku, brigu oko bolesnih preuzeti zdravstvene ustanove, čime oni opet izbjegavaju trošak.
Tvrtke ignoriraju upozorenja znanstvenika CDC-a
Sve kruzerske linije ignoriraju i jasne nalaze znanstvenika CDC-a koji su zaključili kako “putovanje brodom znatno povećava rizik i utjecaj epidemije bolesti COVID19 u Sjedinjenim Državama.”
CDC je dalje ustvrdio kako krstarenje „pogoršava globalno širenje virusa“, te da vodeća industrija nije dovoljno kontrolirala širenje bolesti, uzrokujući nepotreban teret već preopterećenim lokalnim, državnim i nacionalnim zdravstvenim sustavima. Stoga CSC od američkog ministarstva prometa očekuje podnošenje kaznenih prijava protiv kompanija koje nesmotreno ugrožavaju svoju posadu.
Potvrđene smrti od koronavirusa
Mnogi članovi posade imaju samo minimalnu komunikaciju s vanjskim svijetom, što otežava pristup informacijama. No, potvrđena je smrt najmanje 17 radnika od Covida-19, a desetke bi još trebalo evakuirati s brodova i odvesti u bolnicu, otkrio je Guardian.
Jedan član posade koji je već gotovo mjesec dana u izolaciji, u kabini na brodu MSC Seaview izvan Južne Amerike, za medije je izjavio kako im je prvo bilo dopušteno slobodno se kretati brodom, ali im je kasnije rečeno da ostanu u svojim kabinama jer je radnik koji je već napustio brod pozitivan na Covid- 19.
Prema dostupnim podacima, među onima koji su umrli u travnju su dva člana osoblja za održavanje, barmen i zaštitar koji su evakuirani s brodova na Floridi. Talijanski brodski liječnik umro je u Brazilu nakon što su ga hitno dovezli s krstarenja brodom Costa Fascinosa. Radnik motora na brodu za krstarenje Antarktom Greg Mortimer umro je u Urugvaju, nakon što je 128 od 217 testiranih ljudi na brodu, bilo pozitivno na koronavirus.
Zarobljeni u kabinama
“Nismo dobili nikakvu informaciju o tome kad idemo kući ili što rade kako bi se članovi posade vratili kući. U kabini smo kao zarobljenici” rekao je jedan zaposlenik, dodavši kako više ne primaju ni plaću.
Prema riječima glasnogovornika „MSC Cruises donesena je odluka o rasterećenju posade od njihovih dužnosti jer je cijela kompanija morala stati s aktivnostima.
Posade su često izvan jurisdikcija zemalja u kojima plove brodovi
“Većina zaposlenih dolazi iz zemalja u razvoju, poput Filipina, Indonezije i Indije, a obično zarađuju između 1.000 i 2.000 američkih dolara mjesečno, radeći sedam dana u tjednu, izjavio je Ross Klein, profesor sa koledža St. John u Newfoundlandu, autor knjiga o industriji krstarenja.
“Neke od ovih posada nalaze se u ničijoj zemlji“, rekao je John Hickey, pomorski odvjetnik, dodavši kako posade nemaju pristup pravima koja im pružaju njihova državljanstva, a često su i izvan jurisdikcije zemalja u kojima su plovili njihovi brodovi.
Naime, većina tvrtki za krstarenje registrirana je u zemljama s niskim poreznim propisima, poput Paname ili Liberije, a njihovi brodovi plove pod zastavama država poput Bahama ili Bermuda, koje nisu spremne skrbiti o tisućama bolesne posade.
“To je veliki problem. Dobivamo pozive članova posada s broda koji su nezadovoljni i uplašeni “, rekao je.
Gotovo 10 tisuća na američkim obalama
Od 4. travnja američka obalna straža procjenjuje kako je 93.000 članova posade ostalo na brodovima samo u i oko američkih voda. Deseci tisuća više nalaze se na brodovima u drugim dijelovima svijeta, prema analizi Guardiana, a na više od 50 brodova zabilježena je infekcija Covidom-19.
Velik broj luka odbio je pristajanje kruzerima i prije 14. ožujka, kada su se u svijetu počele primjenjivati mjere suzbijanja zaraze, što znači da su neke posade već mjesecima “zaglavljene” na moru. Vlasnici kruzerskih kompanija kažu kako su spremni na povratak posade ali zatvaranja luka, zabrane putovanja i ograničenja leta, to otežavaju. Neke su zemlje, uključujući Indiju, gotovo u potpunosti zatvorile svoje granice, čak i građanima.
Situacija eskalira u američkim vodama
“Tisuće posada su bolesne ili su bile izložene koronavirusu. Situacija eskalira u američkim vodama, od obale Majamija, gdje je najmanje devet radnika evakuirano iz kraljevske karipske oaze Seassa, do pristaništa u San Diegu, gdje su se radnici na brodu Disney Wonder zarazili koronavirusom”, piše Guardian napominjući kako je u Francuskoj lansiran novi Celebrity Apex već s Covidom-19, čak i prije nego što je brod dovezao svoje prve putnike.
Neki brodovi imaju medicinsku robu, ali malo ih je opremljeno za “jači napad”.
Iz kompanija poručuju kako su brodovi opremljeni
“MSC Seaview ima potpuno opremljen medicinski centar koji je opremljen i osoblje u skladu s najvišim i najstrožim međunarodnim smjernicama. Nastavljamo s redovitim provjerama zdravlja i temperature kako bismo osigurali njihovo zdravlje“, rekao je glasnogovornik MSC krstarenja dodajući kako su svi članovi posade zdravi.
Stotine članova posade na brodu Ruby Princess, koji je u četvrtak krenuo iz Australije, prošlog su tjedna video snimkom obilježili svoj 30. dan u karanteni na brodu, zahvalivši medicinskim radnicima koji su se brinuli o njima. No na brodovima uglavnom nedostaju ventilatori i druga komplicirana medicinska oprema potrebna za liječenje Covida-19.
I dok se u ozbiljnim medicinskim hitnim slučajevima putnici i posada na brodovima za krstarenje obično evakuiraju u bolnicu na kopnu radi daljnje njege, sada to nije slučaj. Poput Ukletog Holandeza “plutaju” morima.