Povodom obilježavanja 34. obljetnice osnivanja Samostalnog zrakoplovnog voda Osijek u subotu, 4. listopada, kod spomen-obilježja An-2 i Krila na ulazu u Sportsku zračnu luku Osijek-Čepin položeni su vijenci i zapaljene svijeće u počast poginulim hrvatskim zrakoplovcima – pilotima i padobrancima iz ove postrojbe u Domovinskom ratu. Samostalni zrakoplovni vod Osijek činilo je nekoliko malih sportskih zrakoplova i velikih poljoprivrednih aviona Antonov, kroz njega je prošlo 50-ak ljudi, a izvršeno je 186 letova od čega 36 borbenih, o odlikovali su se neviđenom hrabrosti i domišljatosti u najtežim trenucima Domovinskog rata, osobito pri pružanju pomoći opkoljenom Vukovaru.
Počast poginulim zrakoplovcima iskazali su njihovi suborci i članovi obitelji, županica Osječko-baranjske županije Nataša Tramišak u svojstvu izaslanika predsjednika vlade RH Andreja Plenkovića, zamjenik gradonačelnika Grada Osijeka Dragan Vulin, izaslanstva Ministarstva obrane i drugi.
“Ulazimo u razdoblje kada se svake godine redovito prisjećamo dana iz Domovinskog rata, tužnih obljetnica i svega što je vodilo našoj pobjedi u Domovinskom ratu protiv velikosrpske agresije. Danas smo se okupili kako bi obilježili 34. obljetnicu osnutka Samostalnog zrakoplovnog voda Osijek, ponosni na četiri hrabra čovjeka koja su u počecima, kada Hrvatska nije imala ratno zrakoplovstvo dali svoje znanje i sve što su imali na raspolaganju kako bi se uključili u obranu Hrvatske. Nakon njihove smrti došlo do ustroja Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, a danas su naše oružane snage među najbolje pripremljenima za obranu i sigurnost Republike Hrvatske,” poručila je županica Nataša Tramišak.
Zamjenik osječkog gradonačelnika Dragan Vulin podsjetio je na iznimnu hrabrost i domoljublje pedesetak pripadnika Zrakoplovnog voda koji su se uključili u prve humanitarne i borbene operacije početkom rata: “Okupili smo se kako bismo obilježili obljetnicu osnutka zapravo prvih krila Domovinskog rata. Ti su ljudi pokazali neizmjernu hrabrost, nesebičnost i požrtvovnost, a četvorica su, nažalost, položila svoje živote za slobodu Hrvatske. Vjerujem da će se jednog dana snimiti film o njihovoj priči jer ona to doista zaslužuje – rekao je Vulin te dodao da cijela Hrvatska ima razloga biti ponosna na njih.”
Predsjednik Aerokluba Osijek i pripadnik ove ponosne ratne postrojbe Zlatko Tot prisjetio se početaka Samostalnog zrakoplovnog voda i prvih akcija iz 1991. godine. “Uspomene su žive, a sjećanja na poginule suborce nikada ne gasnu. Sve je počelo skromno, s izviđanjima i humanitarnim letovima koji su kasnije prerasli u borbene zadatke. Prebacivali smo zrakoplove iz Varaždina, izvodili borbena djelovanja, bacali bombe i pomagali Vukovaru. Od tri zrakoplova koja su tada sudjelovala, preživio je samo ovaj iza mene. Četvorica naših suboraca su poginula, ali njihov duh i žrtva i danas nas vode”, rekao je Tot.



Hrabrost Samostalnog zrakoplovnog voda Osijek i žrtva njegovih junaka
Samostalni zrakoplovni vod Osijek jedan je od najsimboličnijih primjera hrabrosti, improvizacije i domoljublja u ranoj fazi Domovinskog rata. Osnovan u ljeto 1991. godine, nastao je iz redova osječkih sportskih i civilnih pilota te padobranaca, koji su svoje znanje i avione stavili na raspolaganje tek formiranoj hrvatskoj obrani. U trenutku kada Hrvatska još nije imala ustrojeno ratno zrakoplovstvo, ovi su ljudi djelovali bez radara, bez vojne zaštite i bez suvremene opreme, koristeći poljoprivredne avione Antonov An-2, sportske Cessne i druge lake letjelice.
Njihov doprinos bio je izniman – u svega nekoliko mjeseci izvršili su 186 letova, od čega 36 borbenih. Letjeli su na malim visinama, često pod neprijateljskom paljbom, prevozili oružje, medicinsku opremu i hranu opkoljenim hrvatskim braniteljima, osobito u Vukovaru. Njihova djelovanja bila su iznimno rizična, ali i presudna za održavanje obrane u istočnoj Slavoniji.Poginuli junaci voda
Marko Živković – zapovjednik i osnivač
Zapovjednik Samostalnog zrakoplovnog voda Osijek bio je bojnik Marko Živković, iskusan pilot i legenda osječkog aerokluba. U rujnu 1991. godine, zajedno sa suborcima, krenuo je u borbenu misiju Antonovom An-2 prema Vukovaru. Poginuo je 2. prosinca 1991., kada je neprijateljska raketa pogodila avion kojim je upravljao. Njegova vizija i odlučnost bili su temelj opstanka i djelovanja voda u najtežim danima.
Mirko Vukušić – vojni pilot
Mirko Vukušić, profesionalni vojni pilot, priključio se vodu u početnim operacijama. Bio je jedan od rijetkih obučenih pilota borbenih misija u to doba, vozeći letjelice u uvjetima kakvi su za većinu bili nezamislivi – nisko iznad zemlje, bez navigacijskih instrumenata i pod neprekidnom prijetnjom PZO-a. Život je izgubio u istoj misiji s Markom Živkovićem.
Ante Plazibat – padobranac
Padobranac Ante Plazibat bio je dio letačke posade na kobnoj misiji. Kao član posade Antonova, sudjelovao je u dostavama pomoćnih zaliha i u izviđačkim letovima. Njegova uloga, iako često u sjeni pilota, bila je jednako rizična – let kroz područja pod stalnim napadima, s konstantnom prijetnjom obaranja.
Rade Griva – padobranac
Rade Griva, također padobranac, bio je među onima koji su svoje civilno iskustvo prenijeli u ratne uvjete. Izvodio je opasne zadatke spuštanja tereta i opreme iz letjelica u zonama pod neprijateljskom kontrolom. Poginuo je zajedno s ostalom posadom Antonova 2. prosinca 1991., čime je Samostalni zrakoplovni vod pretrpio najteži udarac.
Simbol otpora i hrabrosti
Tragična pogibija četvorice članova posade Antonova An-2 označila je kraj borbenih djelovanja Samostalnog zrakoplovnog voda Osijek, ali i početak novog poglavlja – ustroja Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Njihova žrtva ušla je u povijest hrvatskog ratovanja kao dokaz da je i s minimalnim sredstvima moguće ostvariti velike pothvate kada postoji odlučnost i zajedništvo.
Danas, 34 godine kasnije, priča o Marku Živkoviću, Mirku Vukušiću, Anti Plazibatu i Rade Grivi nadahnjuje nove generacije i podsjeća da sloboda nije darovana već izborena, često životima onih koji su u najtežim trenucima dali sve što su imali.
Život i djelo ovih ljudi ostaju trajno upisani u hrvatsku povijest — kao prva krila Domovinskog rata i simbol borbe za slobodu.









