Javni prostor jučer su potresle vijesti o osnovnoškolcu iz Splita koji je ponio nož u školu i pohvalio se njime pred vršnjacima. Taj događaj, koji je izazvao opravdanu zabrinutost, događa se neposredno nakon tragedije u Zagrebu. Istoga dana, uhićen je student splitskog Filozofskog fakulteta zbog prijetnji upućenih preko društvenih mreža.
Napad u Osnovnoj školi Prečko, u kojem je tragično stradao prvašić, ostavio je duboke posljedice na širu zajednicu. Ovo traumatično iskustvo pokrenulo je niz pitanja o sigurnosti u školama, mentalnom zdravlju djece i mladih te ulozi društva u prevenciji nasilja. Premda su uvedene nove mjere kako bi se spriječili slični događaji, incidenti koji su uslijedili ukazuju na ozbiljan problem koji zahtijeva sustavni pristup.
Javni prostor jučer su potresle vijesti o osnovnoškolcu iz Splita koji je ponio nož u školu i pohvalio se njime pred vršnjacima. Taj događaj, koji je izazvao opravdanu zabrinutost, događa se neposredno nakon tragedije u Zagrebu, što je dodatno uzburkalo osjećaj nesigurnosti. Također, istu večer, uhićen je student splitskog Filozofskog fakulteta zbog prijetnji upućenih preko društvenih mreža, uključujući prijetnje masovnom pucnjavom na studente i profesore. Ovi incidenti otvaraju pitanje koliko je nasilni čin u Osnovnoj školi Prečko utjecao na psihu mladih te koliko je važno sustavno pristupiti rješavanju problema nasilja u društvu.
Wertherov efekt”
Eksperti upozoravaju da ovakvi događaji mogu imati lančanu reakciju. Intenzivno medijsko izvještavanje o tragediji u Prečkom može nenamjerno potaknuti pojedince, posebno djecu i mlade, na imitaciju. Ovaj fenomen poznat je u psihologiji kao “Wertherov efekt” i opisuje kako javno isticanje nasilnih ili tragičnih događaja može inspirirati druge da ih ponove. U kombinaciji s emocionalnom osjetljivošću mladih, strahom i nesigurnostima koje ovakvi događaji donose, stvaraju se uvjeti za porast nasilnih ponašanja.
Psiholozi dodatno naglašavaju kako je traumatični događaj poput napada u Prečkom ostavio dubok trag na emocionalno stanje učenika. Strah, nesigurnost i nepovjerenje u školsko okruženje koje bi trebalo biti sigurno mogu dovesti do smanjene koncentracije, problema s učenjem i socijalnom interakcijom. Neki učenici reagiraju povlačenjem, dok drugi mogu razviti agresivna ponašanja kao oblik suočavanja s vlastitim osjećajem nesigurnosti. Osim toga, prijetnje putem društvenih mreža, poput slučaja splitskog studenta, često su povezane s problemima mentalnog zdravlja, osjećajem izoliranosti ili potrebom za privlačenjem pažnje.
Važnost psihološke podrške
Nasilje u školama nije samo pitanje sigurnosti, već i odraz šire društvene dinamike. Djeca i mladi su osjetljivi na poruke iz okoline, a pristup oružju i širenje nasilnog sadržaja putem društvenih mreža dodatno otežavaju situaciju. Ovi problemi zahtijevaju koordiniranu reakciju škola, obitelji i šire zajednice. Uvođenje strožih mjera sigurnosti u školama, poput bolje kontrole ulaska, može biti važan korak, no jednako je važno osigurati adekvatnu psihološku podršku za djecu koja su pogođena traumom.
Edukacija roditelja također igra ključnu ulogu. Važno je da roditelji prepoznaju znakove stresa, straha ili agresije kod svoje djece te ih potaknu na otvoreni razgovor o njihovim osjećajima. Rad na prevenciji nasilja u školama trebao bi uključivati radionice o nenasilnoj komunikaciji, empatiji i rješavanju sukoba na konstruktivan način. Djeca koja se osjećaju sigurno i podržano učenju imaju manju vjerojatnost da će pribjeći nasilju kao obliku izražavanja frustracije ili nesigurnosti.
Traumatični događaji, poput napada u Osnovnoj školi Prečko, podsjećaju nas na krhkost društvene sigurnosti i važnost kontinuirane brige o najmlađima. Dok školski sustav uvodi sigurnosne mjere, ključno je da se ne zaboravi na mentalno zdravlje djece i mladih. Samo kroz zajednički napor obitelji, škola i društva možemo obnoviti povjerenje i osigurati sigurno okruženje za odrastanje.