Protekle nedjelje ujutro u Slunju se dogodio zračni incident u kojem je MiG-21 presreo laki zrakoplov. MORH je pojasnio zašto nisu dignuti Rafali.
Iz MORH-a su prvo podsjetili kako je zračni prostor Republike Hrvatske integralni dio savezničkog zajedničkog sustava nadzora i zaštite zračnog prostora. A, onda su sve potanko objasnili za Zimo.hr.
“Potpisanim dokumentom (Transfer Of Authority–TOA) na razini oružanih snaga 2009., Republika Hrvatska je, kao i ostale NATO snage protuzračne i proturaketne obrane, prihvatila Air Policing kao mirnodopsku zadaću nadzora i zaštite zračnog prostora koja uključuje zračno motrenje i navođenje, zapovijedanje i nadzor u zraku te odgovarajuća sredstva protuzračne obrane (lovački avioni).
Kako se provedbom te mirnodopske zadaće dežurnog borbenog dvojca ne bi utjecalo na radne procese i usporavalo obuku naših pilota Rafala, a o kojoj Ministarstvo obrane redovno izvještava javnost, ta će se zadaća privremeno obavljati iz zrakoplovnih baza susjednih savezničkih zemalja Italije i Mađarske potpisivanjem bilateralnog sporazuma (Technical Arrangement) na razini oružanih snaga, a kako su radile i druge članice NATO-a u prijelaznom razdoblju.
Potpisivanje tih bilateralnih sporazuma je u tijeku, a do potpisa tih sporazuma dežurni borbeni dvojac formiraju MIG-ovi. Kada se ova zadaća bude obavljala iz zrakoplovnih baza Italije i Mađarske, važno je napomenuti da se to ne plaća,” objasnili su iz MORH-a i dodali:
MORH o samom incidentu
“Što se tiče samog incidenta na hrvatskom nebu, prelet je bio najavljen, ali je zabrinutost izazvala činjenica da je civilni avion izgubio vezu s kontrolom zračne plovidbe.
Temeljem zapovijedi nadležnog NATO zapovjedništva smještenog u Torrejonu, u Španjoskoj (Combined Air Operations Centre – CAOC) 21. srpnja 2024. avion iz Dežurnog borbenog dvojca Hrvatskog ratnog zrakoplovstva bio je angažiran u zadaći presretanja aviona u zračnom prostoru Republike Hrvatske.
Bila je riječ je o civilnom avionu Piper PA-24 čiji je prelet preko Hrvatske bio najavljen, međutim izgubio je vezu s kontrolom zračne plovidbe. Nakon vizualne potvrde hrvatskog vojnog pilota o kojem se avionu radi, taj civilni avion nastavio je letjeti sukladno planu leta prema planiranom odredištu.
Prema standardnoj proceduri, u ovakvim situacijama NATO zapovjedništvo u Torrejonu angažira dežurni borbeni dvojac za provjeru identiteta i namjere zrakoplova. Taktička kontrola i navođenje borbenih aviona provodi se iz Središta za nadzor zračnog prostora Bojne ZMIN, koja je uz dežurni borbeni dvojac sastavni dio NATO integriranog sustava protuzračne I proturaketne obrane – NATINAMDS,” zaključili su na kraju iz MORH-a