Nijednom građaninu koji je na biralištu želio iskoristiti svoje biračko pravo nije to pravo uskraćeno iz razloga što nije posjedovao valjanu osobnu iskaznicu, osim što su se morali obratiti nadležnim uredima radi izdavanja odgovarajućih potvrda o glasovanju.
Ministarstvo unutarnjih poslova iz svojih evidencija kroz automatsku razmjenu podataka dostavlja Ministarstvu pravosuđa i uprave, kao tijelu nadležnom za vođenje Registra birača sukladno članku 14. Zakona o registru birača za punoljetne hrvatske državljane s prebivalištem u Republici Hrvatskoj podatak imaju li ti građani evidentiranu važeću osobnu iskaznicu.
Nadalje, odredbom članka 1. Zakona o osobnoj iskaznici propisano je da se istom dokazuje prebivalište u Republici Hrvatskoj, a odredbom članka 5. istoga Zakona da je u roku od 15 dana od dana promjene prebivališta potrebno podnijeti zahtjev za zamjenu osobne iskaznice. Ukoliko hrvatski državljani ne podnesu zahtjev za zamjenu osobne iskaznice u zakonskom roku, po isteku tog roka u službenim evidencijama automatski se mijenja status osobne iskaznice u nevažeća, iako ju građanin ima u posjedu te se prema datumu isteka ista doima kao važeća. U cijeloj Republici Hrvatskoj ima 1194 punoljetne osobe kojima je osobna iskaznica nevažeća iz navedenog razloga, od toga 581 na području Grada Zagreba. Vjerujemo da dio slučajeva ulaze u ovu grupu nevažećih osobnih iskaznica
Valja naglasiti da je za vrijeme trajanja epidemije bolesti COVID 19 kako bi se građanima izašlo u susret produžen rok važenja osobnih iskaznica, a s popuštanjem epidemije građane se višekratno putem medija i na drugi odgovarajući način pozivalo da zamijene svoje istekle osobne iskaznice kako bi izbjegli gužve koje će zbog zamjene nastati nakon proglašenja prestanka epidemije. Usprkos tome nakon proglašenja prestanka epidemije ostao je velik broj nevažećih osobnih iskaznica koje su građani morali zamijeniti novima. Jednako tako određeni broj građana koji je podnio zahtjev za zamjenu svojih isteklih osobnih iskaznica za vrijeme trajanja epidemije nije ih preuzeo u rokovima koji su propisani za preuzimanje te su one automatizmom poništene nakon proteka tih rokova.
Naime odredbom članka 14. stavka 5. Zakona o osobnoj iskaznici propisano je da ako osoba ne preuzme izdanu osobnu iskaznicu u idućih 90 dana od dana isteka rokova za njeno preuzimanje koji iznose 30 dana za redovni postupak, 10 dana za ubrzani postupak i 3 radna dana za žurni postupak, osobna iskaznica će se poništiti.
Iako je rok do kada su građani trebali podnijeti zahtjev za izdavanje novih osobnih iskaznica te preuzeti osobne iskaznice za koje su rokovi preuzimanja istekli za vrijeme trajanja epidemije istekao 13.06.2023. godine, Ministarstvo unutarnjih poslova je rok od kojeg je ponovno aktivirano automatsko poništavanje osobnih iskaznica koje nisu u roku preuzete prolongiralo do 13.09.2023. godine kako bi se građanima još ostavilo vremena za preuzimanje izrađenih osobnih iskaznica.
Ujedno napominjemo da je 2023. godine u Republici Hrvatskoj ukupno izdano 1 159 630 osobnih iskaznica što je znatno povećanje u odnosu na prosječni broj izdanih osobnih iskaznica ranijih godina.
Od zatvaranja Registra birača (6.4.2024.) ukupno je zaprimljeno 28.341 zahtjev za izdavanje osobne iskaznice, od toga 23.691 za punoljetne hrvatske državljane. Od tog broja 1.251 osobna iskaznica je uručena te su iste važeće, ali nisu bile na dan zatvaranja Registra birača.