Digitalni autizam je razvojno stanje u djece koje nastaje zbog ovisnosti o ekranima i manifestira se kroz teškoće u komunikaciji, ponavljajuće i stereotipne radnje. Za razliku od “klasičnog” autizma kod digitalnog postoji mogućnost povratka na razvojni put, uz odgovarajuće intrvencije.
Psihologinja Ivana Bilić iz Psihijatrijske bolnice za djecu i mladež u Zagrebu objasnila je kako se smetnje digitalnog autizma poznatog i kao “ekranizam”, obično manifestiraju do treće godine djetetova života. Uzrok ovog stanja povezan je s prekomjernim korištenjem ekrana, što može uzrokovati stres u mozgu.
Simptomi digitalnog autizma uključuju slabo razvijen govor i komunikacijske vještine. Dijete se može činiti kao da pripada autističnom spektru, jer ne reagira na ime, ne uspostavlja kontakt očima i ne komunicira svoje potrebe čak ni neverbalno. Osim toga posljedice izloženosti ekranima mogu uključivati teškoće u učenju, pamćenju, spavanju, burne reakcije, agresivnost i smanjenu regulaciju emocija.
Ukoliko roditelji primijete simptome digitalnog autizma kod djeteta, važno je potražiti stručnu pomoć kako bi se pravovremeno reagiralo i pomoglo djetetu na putu prema uredanom razvoju.
Roditelji mogu poduzeti nekoliko koraka kako bi smanjili rizik od digitalnog autizma kod djece poput orgraničenja vremena koje dijete provodi pred ekranima, Ograničite vrijeme koje dijete provodi pred ekranima, poticati dijete na aktivnosti izvan ekrana, čitanje knjiga, druženje s vršnjacima itd. Preporučuje se da djeca mlađa od 2 godine uopće ne koriste ekrane. Ako roditelji sami previše koriste ekrane, teško je očekivati da će se djeca suzdržavati.
Ne treba zaboraviti da je ravnoteža ključna. Umjereno korištenje ekrana uz aktivnosti izvan njih može doprinijeti zdravom razvoju djeteta.