Izmjenom zakona o gradnji, osim što bi gradnja bila jeftinija i cijeli postupak bi se ubrzao
Na današnjoj sjednici Vlade prihvaćeni su Nacrti konačnih prijedloga izmjena i dopuna Zakona o prostornom uređenju i Zakona o gradnji, stoji u priopćenju Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja.
„Ovim izmjenama zakona o gradnji i zakona o prostornom uređenju stvara se efikasniji, brži i jeftiniji sustav izdavanja dozvola, a u korist građana i investitora. Donošenjem ovih zakona će se pojednostaviti, ubrzati i olakšati postupak ishođenja građevinskih i uporabnih dozvola, ali i samo građenje“ – rekao je potpredsjednik Vlade i ministar graditeljstva i prostornoga uređenja Predrag Štromar.
Nadalje, poboljšat će se učinkovitost provedbe samih zakona, a što će utjecati na povećanje isplativosti investiranja u građenje i time na povećanje broja investicija i zaposlenih u građevinarstvu.
Tri su ključne promjene: smanjenje broja procesa za izdavanje dozvola, pojeftinjenje izdavanja dozvola i ograničavanje rokova javnim službama za očitovanje.
Velika novost je da projektant preuzima sve obaveze investitora za ishođenje dozvola. Elektronskim potpisom ulazi u sve procese i prati predmet u stvarnom vremenu.
Prema riječima ministra Štromara, neće više biti potrebni biljezi, a ni šetnja po šalterima s obzirom da cijeli postupak ide elektronski.
Za građane je najvažnije da se pojednostavljuje i pojeftinjuje proces izgradnje obiteljske kuće, budući da se ukida dio dokumentacije.
Ključna izmjena zakonskih okvira je uvođenje sustava eKonferencije putem kojeg će se od sada podnositi, prikupljati i obrađivati sva dokumentacija potrebna za izdavanje građevinske dozvole. Elektronički postupak smanjuje „šetnju“ investitora od ureda do ureda institucija koje moraju izdati dokumente, već službenik u uredu koji izdaju dozvole odrađuju prikupljanje potvrda potrebnih za izdavanje dozvole.
U praksi to znači sljedeće:
- investitor (bilo da se radi o tvrtki ili fizičkoj osobi) dolazi u ured svog projektanta sa zahtjevom za izradu glavnog projekta
- projektant u ime investitora ili sam investitor podnosi zahtjev za izdavanje dozvole s glavnim projektom u elektroničkom obliku
- zahtjev zaprima službenik u uredu koji saziva e-konferenciju, odnosno traži od svih institucija koje trebaju potvrditi glavni projekt da se u roku od 15 dana očituju o usklađenosti s posebnim propisima
- ukoliko u roku od 15 dana nema odgovora, smatra se da je odgovor pozitivan
- kroz elektronički sustav izdaje se građevinska dozvola i nastavlja se daljnji postupak do gradnje
- stranke u postupku i projektant imaju kroz cijeli postupak uvid u stanje predmeta čime se povećava transparentnost postupka izdavanja dozvole
Uvođenje eKonferencije direktno je utjecalo na:
- smanjenje broja procedura u postupku s 22 na 10 do 14
- skraćivanje rokova za dobivanje dozvola
- smanjenje troškova ishođenja dozvola s 10,9% vrijednosti investicije na 3,7% investicije
- smanjenje obaveza za investitore:
- digitalizaciju procesa i umrežavanje institucija
Sustav je nadogradnja postojećeg sustava e-dozvola, ali i jedan od koraka konačnog cilja – a to je u potpunosti elektroničko poslovanje.Razvoj Informacijskog sustava prostornog uređenja – gdje je cilj na jednom mjestu prikupiti sve prostorne planove i sve intervencije u prostoru – uključuje još i razvoj e-Inspekcije, e-Arhiva (u kojem će biti pohranjene sve dozvole) i e-Planova (sa svim planovima).
Ministarstvo je u postupku razvoja novih modula satelitskih snimaka, koji će omogućiti vizualizaciju terena i brzu reakciju inspekcije u slučajevima gradnje koja odstupa od dozvoljenih parametara (u stvarnom vremenu).