Na putu prema splitskom brodogradilištu Brodosplit ovih je dana dotegljen putnički brod ‘Moby Drea’, impresivnih dimenzija – dug 183 metra, širok gotovo 27 metara. Ipak, ono što zabrinjava nije samo njegov morski staž, već činjenica da se radi o brodu doslovno prepunom azbesta.
Prema podacima objavljenima u Slobodnoj Dalmaciji, riječ je o količini većoj od 350 metričkih tona azbestnih materijala koji trebaju biti uklonjeni, što je izazvalo opravdanu buru u javnosti i među stručnjacima.
Turska odbila azbest, Split preuzeo rizik
Vlasnik broda je, navodno, ‘Moby Drea’ (inače izgrađen 1975.) nedavno prodao turskom rezalištu. No, nakon što su turske vlasti i njihova brodogradilišta zabranila prihvat brodova s takvom količinom opasnog otpada, sudbina ovog broda okreće se prema Splitu. Službenih informacija o detaljima “splitske epizode” nema. Neslužbeno se doznaje da bi uklonjeni azbest mogao završiti u Danskoj ili Njemačkoj, ali nitko od uključenih aktera ne daje jasno razjašnjenje – svi šute.
Niz ozbiljnih pitanja o sigurnosti i transparentnosti
Brodosplit se u priopćenju ogradio navodeći da, iako azbest nije eksplicitno naveden u registriranim djelatnostima škvera, posjeduje dozvole za brojne vrste opasnog otpada, uključujući i – pazite sad – “nuklearne djelatnosti”, uvoz te izvoz opasnih tvari i radioaktivnog otpada. Na pitanje o sigurnosti i zakonskim procedurama iz tvrtke poručuju:
“Tijekom planiranih radova na brodu predviđeno je uklanjanje određenih pregradnih panela koji sadrže azbest […] Svi radovi bit će izvedeni u skladu s važećim propisima Republike Hrvatske i zakonodavstvom Europske unije. Provedene su sve potrebne analize i procjene rizika, te izrađena detaljna procedura izvođenja radova i zbrinjavanja materijala s ciljem potpune eliminacije mogućih rizika po zdravlje ljudi i okoliš. Nadzor će provesti ovlaštena stručna tvrtka, dok će otpad zbrinjavati koncesionar specijaliziran za opasni otpad, uključujući azbest”.
Opravdanje ili investicija u opasnosti?
Iz Brodosplita priznaju da im remonti nisu primarna djelatnost, ali navode i da ovakvi projekti “optimiziraju proizvodne kapacitete” i pridonose boljoj bilanci tvrtke. Pravo je pitanje – po koju cijenu i tko će garantirati da će ovako rizičan posao biti do kraja transparentan i siguran za ljude Splita i Dalmacije?
Pitanje što će se zapravo dogoditi s više od 350 tona opasnog otpada, točnije azbesta iz splitskog škvera, ostaje bez jasnog odgovora. Unatoč nagađanjima da bi azbestni paneli, nakon uklanjanja s „Moby Dree“, mogli biti transportirani u Dansku ili Njemačku, službene potvrde o stvarnoj destinaciji još nema, a cijeli proces prate šutnja i izostanak transparentnog informiranja javnosti.
 
			






 
							

