Koliko ste puta sami sebi rekli da ćete još malo raditi i kasnije ići spavati? Jeste li prisustvovali zabavi i sutradan rano ustali jer ste morali ići na posao? Svakom takvom odlukom štetite svom tijelu, a posebno mozgu.

Posljedice neprospavane noći primjetiti ćete prema sljedećim znakovima:

  • sporije vrijeme reakcije
  • veća potreba za hranom (vrlo vjerojatno ćete posegnuti za nezdravim grickalicama)
  • poteškoće s koncentracijom
  • razdražljivost, malaksalost

Neki će ipak tvrditi kako se unatoč nedostatku sna osjećaju savršeno i treba im samo šalica kave više, no u oba slučaja oštećenje mozga je isto.

Posljedice utječu na cijeli mozak

Neuroznanstvenici iz Norveške pozabavili su se potencijalnim posljedicama manjka sna na naše zdravlje.

Za potrebe istraživanja znanstvenici su 21 zdravog muškarca podvrgnuli seriji testova difuznih tenzornih slika (DTK) koji su ukazali na difuziju vode u tijelu, pokazatelj da već samim time neprospavana noć utječe na zdravlje živčanog sustava. 

Naime, volonteri su ostali budni 23 sata, a kako bi osigurali neke kontrolne uvjete nisu smjeli piti alkohol, kofein ili konzumirati nikotin tijekom eksperimenta, kao što nisu smjeli ništa jesti prije DTK skeniranja.

Rezultati su pokazali ‘značajne’ promjene u bijeloj tvari unutar mozga nakon neprospavane noći, otkrivajući da je lišavanje sna povezano s raširenom frakcijom ‘anizotropije’. Drugim riječima, dolazi do degradacije ‘povezivanja’ unutar mozga – nešto što vjerojatno prvo osjetite kada se pokušate koncentrirati nakon neprospavane noći, piše Science Alert.

Promjene su uočene kroz čitav mozak, pokrivajući corpus callosum, moždano deblo, talamus, frontalno temporalni režanj i parijetookcipitalno zatiljni put.

Je li šteta trajna?

Ono što za sada ostaje nejasno je koliko je ova šteta trajna, odnosno može li čvrst dug san iduće noći nadoknaditi učinjenu štetu. Također, postavlja se pitanje koliko drugi faktori doprinose ovim promjenama neuralnog tkiva.

Hipoteza bi bila da su pretpostavljeni učinci jedne neprospavane noći kratkotrajni na mikrostrukturu bijele tvari u mozgu i da se oporavljaju nakon jedne ili više prospavane noći, rekao je autor Torbjørn Elvsåshagen u blog postu.

Međutim, jedna hipoteza je da kroničan nedostatak sna može dovesti do dugotrajne promjene u strukturi mozga, no ta se hipoteza treba tek razjasniti.

Kako bilo, u eksperimentu dva ispitanika nisu pokazala isti obrazac ponašanja mozga kao i drugi, što znači da su neki od nas bolje zaštićeni od učinaka nedostatka sna.

Dosadašnja istraživanja pokazala su da nedostatak sna (pet umjesto sedam sati sna) povećava rizik od razvoja bolesti srca za čak 60%. Neka istraživanja pokazuju da nedostatak sna može uzrokovati hormonalne promjene koje povećavaju apetit. Manjak sna može imati veoma štetan učinak na imunitet. Također, ljudi izloženi manjku sna češće će biti prehlađeni.

Kako se oporaviti?

  • Jedite kako treba i pijte dovoljno tekućine
  • Vježbajte
  • Izađite na zrak
  • Popijte kavu, no ne pretjerujte s unosom iste
  • Probajte zaspati barem malo